Monday, July 23, 2012

Bad DAY. #1

macam mana nak mulakan cerita?
trauma. kalau duduk diam-diam, tangan ni masih menggigil. kalau diizinkan, nak je putarkan waktu semula. nak lebih hati - hati. tapi walau macam mana kita beringat sekalipun, macam mana berhemah kita memandu, kalau dah takdir, tak boleh nak elak jugak kan?

22 Julai 2012. lebih kurang pukul 6 petang. im on my way nak hantar adik balik kolej dia. kolej matrikulasi selangor. when suddenly i saw so many cars had an emergency brake. ingatkan jalan sesak macam biasa. kelisa depan brek emergency, so i did. kereta dah berhenti. nothing happened. and about 5 seconds after that. BUMMM!

enjin kereta mati. kereta dah berlanggar dengan kelisa kat depan. saya pun tanya abang kat sebelah,
"abang! kita dah berlanggar ke?" and he replies, " hadoi, dah. dah langgar. " i asked him, "abang tolong keluar tengok boleh?" abang pun suruh saya letak kereta kat tepi. and sadly, pemandu Gen2 yang langgar saya kat belakang tu terus cepat-cepat lari. takde siapa yang sempat tengok dan hafal no plat dia. its a big mistake of mine. patutnya the first thing yang kena buat, mestilah ambil no plat kereta belakang yang langgar!

after that only i noticed, we are not the only two. rupanya kat depan tu mmg accident sebab ada kereta brek tiba-tiba. so 4 ke 5 kereta kat depan tu memang dah berlanggar, tambah kelisa dan viva saya yang menyertai kemalangan tu. jadilah 7 serangkai. kalau ada gen2 tu tak lari, kira lapan (8) lah kan? and he's the one yang kena blame!

tapi Alhamdulillah. kereta saya tak seteruk kereta depan-depan sana. sebab kelisa tu dah stop. berjaya elak. saya pun berjaya stop kereta, tak berlanggar pun. tapi Gen2 bengong tu laju nak mampos, maka kami pun terbabit! nak tak nak, terpaksa setel balai lahh. takkan nak bayar pulak. kelisa tu kemek sikit bebenor. saya ni? depan belakang bumper kemek+rosak+pecah. belum masuk sensor reverse yang hancur. bumper belakang yang seret tayar.



*sigh*

orang kata jangan mengeluh. jangan tanya Tuhan kenapa itu kenapa ini. saya cuba. untuk fikir positif. cuba untuk sabar. tambah lagi tengah puasa kan. saya tabahkan hati pergi balai polis kuala langat (banting). sabar tunggu turn buat laporan polis. kesian ma abah terpaksa datang. berbuka dengan kurma je dengan encik polis. selesai report polis, kami pergi makan kat kedai, hantar adik balik matrik. kami kembali ke balai polis. sarjan polis buat siasatan. kesalahan terpaksa saya pikul. saya yang kena saman. sebab dalam banyak2 kereta, saya yang paling belakang sekali. sebab gen2 biru tu tak dapat dikesan atas sebab takde no plat. melayang duit abah.

:'(

apa nak buat? benda dah jadi. kita berjaya kawal kenderaan. orang lain yang langgar. nasib saya kurang baik. bayar saman. now, tengah kelam kambut pikir tentang insurance kereta, sambil nak jaga warranty perodua.

Tuhan, permudah lah semua urusan kami Ya Allah.

boleh saya sambung cerita next entry? sedih. selamat malam, selamat bersahur. :'((

7 comments:

emy_eddy said...

ya Allah...dugaan tul...sabar k sis...
amy pnh gak kena lnggar blkang..trauma jup nk bw kete lik..tkejut kut.....

cik nana said...

oh dear, bersabar. dugaan bulan ramadhan. kalau nak kena even kite yg berhati2 pun bleh kena. hati2.

MizzTina said...

kdg² kite bukan main hati², tp org lain yg buat onar..

nuyui a.k.a miss YUI said...

ya ALLAH, dugaan ni..

LubLy said...

aggp jerk ada hikmah dsebaliknye..sbr ye my princess..

Lyaa Suriany said...

YA ALLAH
bsr dugaan bulan puasa
InsyaAllah dear
ganjaran org yg bersabar, besar.
be strong

msredcheesecake said...

SABARLAH AIN, KALAU FIKIR2 MMG SAKIT HATI DAN SEDIH....

SALAM RAMADHAN