Monday, March 26, 2012

kawan, adakah kau rasa apa yang kurasa?

ku lewati sesuatu kenangan,
betapa aku rindu. 
sungguh aku rindu. 
kau dan aku, dan mereka. 
senyum dan tertawa. 
menyimpul seribu satu rasa dan memori bersama. 
perjalanan cerita antara kita yang penuh warna dan emosi. 
kau bukan sebahagian dari cinta aku. bukan kekasih hatiku.
tapi kita bisa berbicara dan berkongsi suka duka. 
kerana kau punyai sesuatu; kefahaman hati seorang sahabat.

benar, aku sayang. terlalu sayang dan terlalu takut akan kehilangan. 
tapi seperti yang diduga. 
kehidupan telalu banyak kejutan. 
kejam? 
mungkin. 
tapi itulah yang telah menguatkan aku. 
sekuat mana pun aku berpegang dan pertahan kan persahabatan ini. 
ia tidak akan bertahan andai yang menjaganya cumalah sebelah tangan. 
kadang-kadang aku tertanya. 
mengapa tidak kau bertepuk tangan itu lebih kuat, agar ia berbunyi lebih enak?
kenapa kau hanya memberikan sebelah tangan, dan hanya menanti aku bertepuk?

kawan, 
izin kan. 
aku menyimpan semua kenangan antara kita. 
izinkan. 
aku merindu pada gelak dan tawa kita. 
izinkan. 
aku melayari semula semua cerita kita. 

semoga. kau sedar. 
selama ini. kau memang kawan terbaik yang pernah aku punya.