Tuesday, April 19, 2011

cinta jarak jauh

helo again people.

cinta? tak payah nak bagi definisi sangat lah kan?
majoriti semua orang dah tahu cinta tu apa.
usahkan kita yang dah remaja dan meningkat dewasa ni,
budak sekolah pun tahu istilah cinta.


ramai daripada kalangan kita sekarang dah pun bercinta.
mak bapak ada yang dah restu.
ada yang masih samar-samar, sebab belum kenal rapat dengan bf/gf si anak.
ada yang menegah, konon tak sama taraf.
ada yang masih tanak anak bercinta sebelum kahwin.
macam-macam ragam la kan?


saya cerita bagi golongan usia yang lebih kurang saya la sekarang ni kan.
lingkungan 20-25 tahun.
ada yang bercinta satu kolej, satu universiti, satu tempat kerja.
pergi kelas atau pergi kerja boleh jumpa.
tak payah plan nak dating tiap hari pun takpe.
sebab mmg senang sangat nak jumpa.


tapi kalau cinta jarak jauh?
sorang kat utara, sorang kat selatan.
sorang kat malaysia, sorang kat oversea.
atau mungkin dua-dua kat oversea tapi lain negara  lain benua?
dan kalau macam saya, sorang kat darat, sorang kat tengah laut?

dugaan...........................
apa yang penting?
orang selalu cakap, kita kena :
SABAR
PERCAYA
KUATKAN HATI
SETIA

tapi sabar tu ada had nya kan?
bukan saya nak kata saya tak boleh sabar nak tunggu dia balik.
cuma saya rindu amat dekat dia. nak jumpa memang dah tak boleh.
cemburu je tengok orang lain dating. tapi saya tak kisah sangat.
yang paling sedih, bila berhari-hari tak terima call atau mesej. tak tahu apa khabar berita si dia.


percaya?saya memang percaya kan dia. kenal dah lama.
saya tahu mungkin ada yang kata, orang yang dah kahwin 20 tahun pun boleh bercerai.
tapi insya Allah, kalau Tuhan panjangkan jodoh kami. walaupun hampir 10 tahun kami kenal, dia tak pernah berubah. cuma saya tidak percaya pada hati sendiri. takut kalau-kalau hati saya yang berubah sebab penat merindu. 


kuatkan hati?kadang-kadang memang saya rasa macam dah kuat.
konon sebab dah berjaya tunggu dia belayar 9 bulan.
tapi kalau cukup kuat, takkan sampai demam seminggu?
kalau kuat hati sangat, saya takkan menangis bila asik teringatkan dia.


setia? insya Allah. yang ni saya akan perjuangkan sampai akhir hubungan kami.

Mr. Love. if only you can come back here, and be just next to me always. my life would have no challenge at all. i know, we have to face this, then only we'll know how strong our love is!




15 comments:

storyfromme said...

kalau dua-dua pihak betul-betul cinta,setia.takde masalah :)

ainraus said...

STORYFROMME. insya Allah. :)

Hafidzah Hafidz said...

insayaAllah kekal..fyza doakan yang terbaek..happy for both of you >.<

ainraus said...

FYZA. thanks a lot! :)

Cik Anita said...

salam ziarah :)
ubat untuk semua ni sabar dan setia. InsyaAllah semua boleh. Tapi kadang-kadang kita sebagai orang perempuan ni selalu rasa nak dihargai setiap masa. Tu yang jadi timbul rasa penat dan macam nak mengalah.

Kuatkan semangat oke~ :)

intan.maisarah said...

waaaaaaaa..
rindu si dia~~~

Balqis Riza said...

bal, due2 oversea, lain benua :(
ive been single for too long, lupe cmne nk bercinta..
tu satu hal..hahaha
tp lg satu hal, another long distance..
which makes me sad a bit sbb after kisah dulu, *ain ingat kan kisah dulu?*, i swore i will never have long distance dh..
but if this is fate, then bal terima..
n more importantly, im trying to cope with the changes in my life..
die bz, bal nk grad, bz gak..sedih sgt..
sometimes bal rasa cm slh pilih..

tp, tak try, taktau..so, im living my life cm biasa..hoping and believeing all of this will be worth it..it will, one day..insyaAllah..

semoga ain n bf ain always happy ye..

yanacraftshop said...

be patient dear..
i noe u r strong enuf rite?
lynn doakan ain n afiq kekal smp akhir hayat..
make sure jmpt kwin nnt =)
klo x xnk kwn..hehe

ainraus said...

CIK ANITA. yeah. im trying my best to stay loyal. thanks a lot.

INTAN. yup. rindu sangat dah ni.

BALQIS. ohhhh bal. thanks so much for your words! really appreciate that! much love for you dear friend!

YANA. hey.terima kasih syg atas doa tu. insya Allah kalau kahwin, ain tak lupa semua kawan-kawan.

Tinkerbell said...

salam ain,,
sabarlah,,ye kadang" kite penat bersabar,,,penat merindu org yang kite cinta,,tapi hanya dye kekuatan kitekan,,,dyelah yang memberi sakit kepada kite dan dyelah penawar,,sabar ye,,insyaAllah akan ade kebahagiaan utk kite,,=)

ainraus said...

tinkerbell! thank you. :)

Sheeda Minhaj said...

doakan korang panjang jodoh smpai jinjang pelamin..xcited kwn aku kapel dr sekolah kot..haha

ainraus said...

thanks sheeda! :)

FiN said...

T_____T .

fin rse fin kne blaja jd kuat cm ain laa . ari2 jmpe kua ngn abg, bile tbe2 jauh cani, rse lain sgt2 . lg laaa fin tgl sorg kt sini xde sape . rndu die . :'(

ainraus said...

fin tunggu ain balik sana. nanti fin ada ain? cewahhhh~